MEDIATIEDOTE – Tapio Ylisen kolmas albumi kokoaa yhteen huipputrion. LEFT UNSAID ilmestyy 1.12.2017

Kitaristi-lauluntekijä Tapio Ylisen kolmas albumi, ja ensimmäinen englannin kielellä, LEFT UNSAID saattaa hänet  yhteen vanhojen yhtyetovereidensa Tatu Rönkön (Liima, Efterklang) ja Miikkael Anttila (mm. Jenni Vartiainen) kanssa. Progerock-trion soundi yhdistää 80-luvun alun The Policea 70-luvun suuruuksiin kuten Wigwamiin ja Pink Floydiin. Levyn syntyhistoria on pitkä ja hakee erikoisuudessaan vertaistaan. Osa levyllä kuultavista sävelistä on äänitetty melkein kymmenen vuotta sitten, uusimmat tänä syksynä.

Tapio Ylinen - laulu, kitarat, sävellykset Tatu Rönkkö - rummut Miikkael Anttila - basso

Kitaravetoinen progressiivista rockia ja klassista singer-songwriter soundia yhdistelevä trio Ylinen, Rönkkö ja Anttila perustivat yhtyeen nimeltään The Eclipse vuonna 2000 ja soittivat yhdessä säännöllisen epäsäännöllisesti aina vuoteen 2009 asti.  Yhtyeen esikoislevyn äänitykset 22-Pistepirkon studiolla jäivät keskeneräisiksi. Keväällä 2017 perhetragediasta toipuva laulaja-kitaristi Ylinen päätti saattaa työn valmiiksi. Nyt kuultava albumi on kiehtova yhdistelmä vanhaa ja uutta, jossa kokenut lauluntekijä keskustelee musiikin kautta nuoremman itsensä kanssa. Kappaleiden sanoitukset kuvastavat onnen ja epätoivon, rakkauden ja menetyksen rinnakkaiseloa, josta kumpuaa myös ala otsikko "The Longstanding Problems of Happiness".

Menestys voi joskus olla haitta yksittäiselle projektille. Trion albumia alettiin valmistella julkaisua varten jo syksyllä 2008, ja äänitykset olivat jo pitkällä seuraavana keväänä, kun Miikkael Anttilan keikkakalenteri yhtäkkiä täyttyikin kuukausiksi (ja lopulta vuosiksi venyneen ajan) eteenpäin Jenni Vartiaisen yhtyeen keikoista. Samaan aikaan rumpali Tatu Rönkkö teki töitä useissa yhtyeissä, joista Elifantree oli yksi tärkeimpiä. Rönkön musiikillinen matka vei hänet lopulta Berliiniin ja Efterklang-yhtyeen mukana ympäri maailmaa.
Tapio Ylinen oli puolestaan hieman ennen levytyksiä perustanut Eclipse Music -levy-yhtiön, jonka katalogi kasvoi nopeasti merkittäväksi, ja hänen aikansa kuluikin pian täysin tuottajan roolissa sekä radiotoimittajana. Levytystauko venyi vihdoin vuosien mittaiseksi, ja lopullinen niitti albumin valmistumiselle olisi saattanut olla perhetragedia, joka oli vähällä tehdä Ylisen musiikkiuran jatkumisesta mahdotonta. (Aiheesta lisää: https://yle.fi/uutiset/3-9918519.)
Tragediasta toivuttuaan Ylinen on ollut aktiivinen musiikintekijänä. Hän soittaa tällä hetkellä Pink Floyd -tribuuttiyhtye PULSEssa. Hän myös julkaisi EP-levyn "Eläimistä ja kuolemasta" syksyllä 2016 ja on perustanut uuden yhtyeen nimeltään Viides Vuodenaika yhdessä basisti-lauluntekijä Mikko Löytyn (mm. SF-Blues, Q.Stone, Dave Lindholm), rumpali Simo Laihosen (Black Motor) ja pianisti Arto Piispasen (mm. Samuli Edelman, Dave Lindholm) kanssa. Ylinen jatkaa myös aktiivista toimintaansa tuottajana, radiotoimittajana ja Eclipse Jazz Clubin taiteellisena johtajana.